I påskeferien var tredjeklasse ved Produktutvikling og Produksjon på ekskursjon for å besøke industribedrifter og få bedre innsikt i hvordan industrinæringen foregår i praksis. Etter en avstemming ble vi enige om å dra til et av verdens ledende industriland: Japan.

Første gang man trer ut av et labyrintaktig t-banenett langt under av bakken, og ut i en kaotisk by hvor bygningene rager over deg, er spesiell. Det var fascinerende å se hvordan Tokyo, ødelagt av Godzilla og bombet sønder og sammen under andre verdenskrig, har blitt bygd opp igjen til å bli et av verdens teknologiske midtpunkt. Templer var omringet av skyskrapere, som igjen var omringet av milevis av dystopiske industriområder som dratt ut av en apokalypsefilm.

Foto: Øyvind Andersen: NTNU

Foto: Øyvind Andersen: NTNU

Vi fikk besøke tre av de største bedriftene i det futuristiske landet Japan: den verdensomspennende bilprodusenten Toyota, et av Japans fremste bryggerier Asahi, og til slutt Mayekawa, en av verdens største produsenter av kjøle- og kompresjonsteknologi.

Unik modell for produksjon

Toyota har en produksjonsmodell som europeere (spesielt NTNU-forelesere) sikler etter! Den går ut på å aldri gjøre noe før det trengs, og stoppe jobbingen så fort noe går galt – prinsipper som flittig blir praktisert på lesesalen! Vi fikk sett teori i praksis på en helt unik måte, hvor robotlignende arbeidere jobbet side om side med faktiske roboter langs samlebåndet.

Foto: Øyvind Andersen/NTNU

Foto: Øyvind Andersen/NTNU

Blir drukket uansett

Asahi er et godt eksempel på det man kaller “Make to Stock”-produksjon. Det går ut på at produsentene pøser ut identiske varer til lagrene, siden de vet at japanerne kommer til å drikke det opp uansett! Etter omvisningen fikk vi prøvesmake produktene i en halvtime, også kalt historiens lengste fossefall, og oppleve “The Dream” – en øltype som ikke var kommet på markedet ennå!

Minne med hjem fra Mayekawa

DSC_3076

Foto: Øyvind Andersen/NTNU

Mayekawa var det mest personlige av besøkene, hvor vi fikk en guidet tur gjennom produksjonslokalene. Vi fikk til og med en caps hver, som fortsatt er å se begravd ned i bøker på lesesalen.

Den tredje største økonomien

Det var ikke bare industribedrifter som stod på agendaen, men vi fikk besøke både Innovasjon Norge ved den norske ambassaden, og diverse museer som får Teknisk Museum i Oslo til å se ut som middelaldermuseet i Sunnmøre i forhold.

Den norske ambassaden forklarte oss at Japan er verdens tredje største økonomi, og får støtte av USA i uavgjorte territoriale konflikter med Russland og Kina – med Nord-Korea som naboer. Spennende utenrikspolitisk bilde, med andre ord.

“Japansk science”

Foto: Øyvind Andersen/NTNU

Foto: Øyvind Andersen/NTNU

Museene kunne vise alt fra romfartsraketter til maglev tog (magnetisk leviterende tog med toppfart på over 600 km/t) og roboter som spilte fiolin, til babysimulerende kosedyr som skulle vekke omsorgsinnstinktet og livsgnisten til eldre. Du vet, det man ser videoer av på Facebook som får deg til å tenke “japanere, ass”, hvis du skjønner.

Det er ikke noen tvil om at Japan er et land uten like, og at ekskursjonen gav oss et dypdykk i et land som ligger milevis unna oss både i geografi og teknologi. Og her sitter jeg da; med Mayekawacaps på hodet, nesa i en skolebok, og tankene vandrende tilbake til et Vulcansk, Alphavilliansk land, hvor lyssabelbærende veiarbeiderne gjør sitt fornødne i HAL 9000.

Science fiction, altså. Uten fiction.

bildeavmegDette blogginnlegget er skrevet av Nikolai Schjøtt-Pedersen, 3.-årsstudent ved studieprogrammet Produktutvikling og produksjon (PuP).

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on LinkedInEmail this to someone

Commentsd

commentsd

You may also like these posts